Moottorivarjoliito

Kuvia Ranuan kentältä! 4

Kuvaaja: Marko Mertala

Moottoroitu varjoliidin on kevein itsenäinen moottoroitu lentolaite. Siihen kuuluu siipenä toimiva varjo eli varjoliidin sekä varjoliitimeen kiinnitettävä moottori valjaineen. Lentäjä istuu valjaissa ja moottori potkureineen on lentäjän selän takana.

15-17.6-2012! Karpalomarkkinat 027

Kuvaaja: Marko Mertala

Liitimen rakenne
Varjoliidin on aerodynaamisesti jäykistetty kankainen siipiprofiili. Liidin on valmistettu ohuesta ja kestävästä kankaasta. Liitimen etureunassa on tunneliaukot, joista sisään virtaava ilma pullistaa siiven oikeaan muotoon. Liitimen kärkiväli on noin 11-13 metriä ja leveys keskeltä noin 3 metriä. Kankaisen siiven alapintaan kiinnitettyjä punoksia on 30 – 50 kappaletta, joten lentäjän ja moottorin paino jakautuu useaan kiinnityspisteeseen, eikä yksittäiseen punokseen kohdistu suuria voimia.

Pilkki ja Eden5 ensi lennot! 10.4-2013 044

Kuvaaja: Marko Mertala

Varusteet
Lentäjällä on varusteina valjaat, joihin liidin kiinnitetään pikalukoilla ja kantohihnoilla sekä moottori ja pelastusvarjo. Lentäjän varusteisiin kuuluvat myös kypärä, korkeusmittari/variometri, hansikkaat, nilkkaa tukevat jalkineet sekä säänmukainen lentoasu. Varjoliidin varusteineen mahtuu helposti farmariauton takakonttiin.

Pilkki ja Eden5 ensi lennot! 10.4-2013 023

Kuvaaja: Marko Mertala

Moottori
Moottorina käytetään yleensä kaksitahtista polttomoottoria. Nelitahtimoottorit ja sähkömoottorit toimivat periaatteessa myös tässä tarkoituksessa, mutta ovat käytännössä erittäin harvinaisia. Moottoria kutsutaan puhekielessä usein paramoottoriksi.